SMK TAMAN INDAH MENUJU KELAS DUNIA...SMKTI KEBANGGAAN KAMI..CEMERLANG SMKTI!! ORANG YANG CEMERLANG MELIHAT SETIAP HALANGAN SEBAGAI PELUANG UNTUK MENGASAH POTENSI, MANAKALA ORANG YANG TIDAK CEMERLANG MENGANGGAP SETIAP HALANGAN SEBAGAI ALASAN YANG MENYEBABKAN KEMUNDURANNYA..JADILAH ANDA SEORANG YANG BERFIKIRAN CEMERLANG....!

http://picasion.com/
“Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada Allah dan tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah."

Ahad, 12 Januari 2014

196. Motivasi Diri : Cerita Kepompong

CERITA KEPOMPONG....
Pada suatu hari, terdapat seorang pemuda memerhatikan satu kepompong di sebatang dahan pokok yang mengandungi seekor beluncas yang mengalami proses untuk bertukar menjadi seekor rama-rama yang beraneka warna. Proses ini mengambil masa begitu lama sehingga pemuda tersebut berasa terseksa memerhatikan kepayahan rama-rama yang berusaha untuk keluar dari kepompong tersebut. Disebabkan perasaan prihatin dan kasihan, pemuda tersebut dengan niat yang baik ingin menolong rama-rama tersebut. Pemuda itu mengambil sebilah gunting lalu mengunting selaput nipis kepompong tersebut supaya dapat membantu rama-rama itu keluar dari kepompongnya dengan lebih mudah.

Selepas digunting, ternyata rama-rama tersebut keluar dengan mudah. Dengan hati yang gembira, pemuda tersebut memerhatikan rama-rama itu dengan harapan ia akan mengembangkan sayapnya pada bila-bila masa dan akan terbang dengan bebas. Namun, kenyataannya rama-rama itu berada dalam yang lemah dengan sayapnya terencat sehingga sayapnya tidak dapat dikembangkan langsung. Rama-rama tersebut terpaksa hidup dalam keadaan cacat dan akhirnya ia mati.

Moral cerita ini:


1.Sememangnya pemuda tersebut berniat baik kerana ingin menolong rama-rama itu dan berpendapat bahawa rama-rama itu telah cuba sedaya upaya untuk keluar tetapi mengalami kerumitan. Maka untuk memudahkan proses tersebut pemuda itu menolongnya tetapi akhirnya dia telah membunuh rama-rama yang sepatutnya terbang dengan bebas.

2.Sebenarnya Allah s.w.t. telah mengaturkan proses secara semulajadi untuk rama-rama tersebut. Dalam kepompong tersebut, rama-rama itu akan mendesak bendalir-bendalir dalam badannya mengalir ke seluruh badan terutamanya di dalam saluran-saluran halus yang ada pada sayapnya. Proses ini memerlukan tekanan dan dinding dalam kepompong itulah sebagai sumber tekanannya. Apbila selesai proses tersebut, rama-rama ini akan menjadi cukup kuat untuk mengoyakkan kepompong tersebut dan lantas keluar sebagai seekor  rama-rama yang cantik.
3.Kisah ini boleh diibaratkan seperti kehidupan kita . Setiap kesusahan , masalah dan dugaan adalah batu loncatan untuk menjadikan kita lebih cekap, matang, sempurna dan lebih bersedia untuk menghadapi kehidupan yang akan datang. Namun, jika kita cuba untuk mengelak atau mencari jalan pintas , sudah pasti ia tidak akan menolong kita malah membinasakan diri kita.
Oleh itu, kita harus bersemangat dan bersabar dalam menghadapi segala ujian daripada Allah s.w.t. dan insya Allah ia akan meninggikan lagi darjat kita serta memberi keuntungan dalam kehidupan di dunia dan di akhirat seperti dalam surah Al-Imran ayat 139 yang bermaksud:


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.."


Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud:


"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaranmu dan tetaplah bersiaga di perbatasan negerimu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.."


(Sumber dari buku : "Aku Cinta Masalah" tulisan Mohad Daniel Lim b Abdullah..)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan